Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål om netværket. Har du yderligere spørgsmål, bedes du kontakte netværksadministrationen i kontortiden eller på
Der er ikke nogen forbindelse i stikket på mit værelse.
Du kan have manglende forbindelse fordi:
- Du ikke har været nede i kontoret i dennes kontortid og tilmelde dig internettet
- Der er en fejl i databasen f.eks. ifm. flytning eller en elektriker har pillet ved vores udstyr. Dette er den mest almindelige fejl. Skriv en email til os, så tjekker vi dit værelses status i systemet og planlægger et evt. tjek hos dig. Skriv meget gerne hvilket værelsesnummer denne side viser.
- Dit netværksstik er i stykker; de er desværre lidt skrøbelige. Hvis stikket er decideret ødelagt, så skriv en e-mail til
- Du har brudt reglerne i brugererklæringen. Du kan du kontakte netværksadministrationen i kontortiden eller på for at redde trådene ud.
- Udstyret i din blok/på kollegiet er defekt. Spørg evt. om dine naboer har samme problem. Vi har et overvågningssystem, så vi arbejder højst sansynligt allerede på at udbedre problemet. Du er dog altid velkommen til at skrive til og spørge om status.
Hvorfor fungerer min PlayStation/Xbox/Smart TV/Chromecast/smart wearable-enhed ikke på det trådløse netværk “K-Net”?
K-Net har implementeret en løsning med WPA2 Enterprise (802.1X-mode) på hele netværket. Dette giver dels højere sikkerhed og gør det dels muligt at segmentere hver brugers netværk, så man ikke kan tilgå hinandens enheder. Desværre har mange producenter af smarte enheder (af uransagelige årsager) valgt ikke at understøtte denne type netværk; det eneste produkt i kategorien vi pt. kender til, er Apple TV.
Vi kan ikke hjælpe med at tilslutte sådanne enheder, men du er velkommen til at sætte din egen router op, såfremt du overholder reglerne herfor!
Må jeg få installeret en ADSL forbindelse på værelset?
Nej, bestyrelsen har besluttet at forbyde dette, da det er unødvendigt, og fordi det vil kræve, at der enten graves et kabel ned i jorden eller at der ændres på vores lokale telefoncentral.
Må jeg sætte min egen router med access point op?
Ja, du må gerne opsætte egen router med access point op, hvis du overholder følgende regler:
- Routerens trådløse netværk skal være beskyttet tilstrækkeligt. Dvs. med stærk kryptering (WPA2) og et stærkt kodeord (for at sætte kodeord på dit trådløse netværk skal følge vejledningen medfølgende din router.)
- Routerens sendestyrke skal være sat til et minimum, for ikke at forstyrre kollegiets access points.
- Routerens kanal skal være sat til den lavest mulige:
- For 2,4 GHz-netværk (802.11a/b/g/n) er det kanal 1.
- For 5 GHz-netværk (802.11ac) er det (som regel) kanal 34 eller 36.
- Navngive det trådløse netværk så det indeholder dit værelsesbogstav/-nummer, så vi kan identificere signalet ved evt. henvendelse (f.eks. sikkerhedsbrist).
Kan jeg åbne porte i firewall’en på min forbindelse?
Ja, selvfølgelig! Det styrer du inde på K-Nets hjemmeside.
Hvordan skjuler jeg min adresse på den offentlige beboerliste?
På beboerlisten kan man fra kollegiets netværk se beboernavne for alle værelser, samt disses e-mails. Udefra er alle e-mails skjult.
Når du er logget ind, kan du på siden for brugerkonti vælge om du vil:
- Fjerne din e-mail fra beboerlisten (du vil stadig modtage mails fra alle de maillister du er tilmeldt).
- Fjerne dit navn helt fra listen.